Scrolla nu inte direkt ner till bilderna är du gullefjunig...!
Vill ju hinna berätta lite om dagen och hade varit trevligt med lite visat intresse från din sida...
 
So. Imorse ringde klockan alltså tidigt, och med tidigt menar jag att jag var på benen och stod med en kaffe i näven redan 04:15. Redo för att pyssla ihop min bebis Hybriden.
Hybriden, fika möter tårta, var som sagt en beställning från min fina kollega Dani. Jag och Dani har inte jobbat ihop särskilt länge men måste passa på att nämna att detta är en så himla skön tjej och jag är så glad att vi fann varandra där i "grottan" på jobb. Kontorsrummet vi för närvarande delar alltså.
Det var i grottan idén till Hybriden föddes. Jag skulle utan att krydda våga påstå att samtalsämnena i grottan till 90% består av mat.
Vad åt du igår? Vad ska du äta idag? Hur kändes detta i munnen och hur skulle du betygsätta helhetsupplevelsen?
Typ exakt så. 90% av våra åtta timmar tillsammans om dagen, fem dagar i veckan. Är det konstigt man måste dieta med dessa förutsättningar eller?
 
Hursomhelst beställde Dani en födelsedagstårta utav mig i förra veckan och när vi satt och spånade på vad man skulle kunna hitta på smakmässigt nämnde hon då att hennes syster (precis som alla andra tvättäkta fikanördar) har dille på kanelbullar.
Kanelbullar är faktiskt även min favoritfika. Vad är väll bättre en kall höstdag under en filt än en varm, saftig, fluffig kanelbulle? Eller typ alla dagar i veckan för den delen.
Hursomhelst, kanelbullar. Tårta. Kanelbullar. Tårta. Vad göra?
Jo, då gör man helt enkelt en hybrid- bästa fikat i världen som mötte en tårta i en grotta. Kanelbulletårtan.
Nedan följer slutresultatet följt av lite mer überintressant reflektion kring tårtan.
 
 
 
   
 
 
 
 
Gillar vi den? Jag gör. Jag tycker personligen den rent estetiskt sett blev hur cool som helst. Hallå, det är ju en jättekanelbulle?!
Den ser liksom sådär "skicka-den-i-huet-på-mig-helst-igår"-smaskig ut. Men det är bara min personliga åsikt.
Jag kan dessvärre inte bedöma denna tårta smakmässigt, då jag aldrig gjort en sån här tårta förr. Men jag använde mig i grunden av ett kanelbullerecept som jag alltid, uteslutande använder och som är helt fantastiskt så jag vet ju att det i praktiken borde vara ett vinnande koncept.
Dani har dock lovat att återkomma med en ärlig recension så fort hon satt tänderna i mitt verk.
 
För er som är intresserade av bakning som jag är tänkte jag lite kortfattat beskriva vad och hur jag gjorde.
Jag använde mig som sagt av mitt favoritrecept på kanelbullar och bakade dessa som tre stycken höga tårtbottnar istället för bullar, med fyllning och allt.
Sedan kokade jag ihop en vaniljkräm och en helt fantastiskt god kolasås som jag använde som fyllning mellan tårtbottnarna.
Kolasåsen blev jag faktiskt riktigt nöjd med. Jag kokade ner den med en skvätt Fireball för det där extra stinget. Just Fireball var så himla klockrent och givet här eftersom det smakar så sött och gott av kanel.
Jag behövde alltså inte tillsätta någon kanel utan fick en perfekt kolasås som till smaken påminner om den klassiska och otroligt goda kanelbullefyllningen.
Jag valde även att dekorera med kolasåsen då jag tycker att den där "rinnande sås looken" på bakverk får de att (om ens möjligt) se ännu smaskigare ut.
På toppen håller man ju alltid en kanelbulle enkel med pärlsocker och det gjorde även jag med denna tårta. Däremot, för att den inte skulle se så "platt" och tråkig ut byggde jag ihop en ros av lite skarvar från baket.
Jag skulle även nästa gång kunna tänka mig att spritsa en cream cheese frosting lite slarvigt över. Precis som på de amerikanska kanelbullarna.
 
På det stora hela måste jag säga att jag är supernöjd! Det var skoj att göra den och jag kan knappt bärga mig innan jag får baka den igen och smaka av själv. Post diet times alltså. Tills dess får vi alla spänt invänta Danis bedömning.
 
 
Where there's a whisk, there's a way ☮
 

Kommentera

Publiceras ej