Jag är dålig på bilder och att skriva, jag vet...
By popular demand skriver jag härmed ett inlägg (popular tål att diskuteras, min kära väsenvandrare Charlotte begär en statusuppdatering så jag tänker banne mig ge henne årets längsta)!
 
Iallafall, jag har kommit i en svacka. Det har regnat hela denna veckan och det var mysigt den första dagen, kanske andra också men nu är vi inne på den fjärde eller femte tror jag vilket gör att det nästan känns som att jag är hemma.
Känslan av att vara hemma är inget bra. Inte för att jag ogillar mitt hem på något sätt och givetvis saknar jag min familj och mina vänner. Men att ha blåst omkring sig, regndroppar i hela ansiktet och ont i halsen när man trodde att man hade lämnat det bakom sig- det kallar jag kris.
Utöver det är jag en person som blir otroligt påverkad av just väder. Jag älskar hösten och allt som hör till men hela jag går alltid in i en dvala då. Jag blir trött och orkeslös och vill mest ligga under täcket med en film och en kanelbulle (läs en tallrik full). Buenos Aires är inte ett ställe du vill ligga under ett täcke och slösa bort dagarna.
Jag vill ut i alla underbara parker, uteserveringar, hamnen- you get the picture...
Enligt nyheterna ska solen vara tillbaka imorgon så jag kommer förhoppningsvis på banan då. Men sen vet man aldrig. I denna staden ändras väderprognosen fort har jag märkt. Du kan titta på en prognos på morgonen och redan till lunch har den ändrats drastiskt så jag håller helt enkelt bara tummarna nu. Det är trots allt officiellt vår nu och då ska värmen hit. Punto.
 
Imorgon ska jag och mina nya vänner ut och baila, dansa alltså. Jag har tjatat om Irish Coffee hela veckan så jag hoppas att vi hittar något sådant så att jag kan återfå mitt lugn. Vi tänkte att vi skulle bege oss till Palermo som är en stadsdel precis bredvid Recoleta och det är där allt händer. Okej, allt händer hela tiden i hela B.A förvisso men Palermo ska vara crème de la crème av restauranger, barer och nattklubbar som inte stänger förrän siste man lämnar. Denna stad sover ALDRIG. Det behöver alltså inte vara helg för att man ska kunna hitta på något kul som i Sverige. Det gillar vi.
Här i B.A har det varit lite tricky att anpassa sig till en normal dygnsrytm. De äter nämligen middag vid 22 (!!!) och därefter umgås man hur länge som helst. Ska man ut och klubba gör man det allra tidigast vid 01, men helst vid 02 och efter. Ge mig en vecka till så ska det nog bli en porteña av mig med.
 
På lördag ska jag till La Boca som är en jättemysig stadsdel här i B.A. Hamngatan i La Boca är ett av B.A:s populäraste och mest fotograferade turistmål, känd för sina färgglada hus och som tangons födelseplats- hur kan detta bli fel? Om jag har något fotbollsfan som läser så är det i La Boca som fotbollsstadion ligger också. (Mer om det efter jag varit på en match).
Jag har hur som helst beställt full sol så jag kan strosa i en luftig klänning och sitta på en uteservering och läsa en bok. Punto.
 
På söndag tänker jag mig en utflykt till bohemska San Telmo som är en stadsdel intill La Boca. Vill man uppleva riktigt fin, autentiskt tango i B.A gör man det tydligen bäst på San Telmos gator just söndagskvällar.
 
Övrigt- jag pluggar lite spanska vilket såklart är kul. Det har visat sig att Buenos Aires har en egen, speciell version av spanskan. Det tog mig ett par dagar innan jag förstod detta. Trodde att jag hade blivit dum där en sekund men jag var tydligen inte ensam om att reagera på denna roliga dialekt.
Exempel på detta är "du" som ju är "tú" på spanska. Här säger vi "vos". 
Även uttalet skiljer sig och låter galet kul. Y och dubbel-L uttalas i spanskan "j". Här säger vi "sh". 
Yo llamo Julia blir alltså "sho shamo Julia". Calle blir "cashe", mayo blir "masho", ella blir "esha" osv...
Kommer bli galet kul när jag tar mig utanför denna stad så småningom!
 
Nu känner jag att jag har uppfyllt min plikt att uppdatera och kan nästan entlediga mig ända till på söndagkväll. Har ni tur kanske det kommer lite spännande bilder i dagarna.
 
Hasta luego! ☮
 

Kommentera

Publiceras ej