Greetings Earthlings!
 
Igår fick jag hem mitt paket ifrån lyckasmedmat.se som var fullt med tyllar, formar och andra kuliga redskap till mitt livs hobby.
Taggad som få ville jag ju självklart prova ut grejerna. Dels för att- att inte prova dessa grejer vore i min värld som att köpa en ny bil och ställa den på uppfarten till ett senare tillfälle och dels för att min kollega beställt en tårta tills imorgon som jag för en gångs skull ville påbörja i tid.
Tårtan är ett experiment av något udda men fantastiskt gott slag. En hybrid helt enkelt. Världens godaste fika möter tårta skulle jag beskriva den som.
Ni som följer mig på snapchat har nog förstått vad detta kommer att mynna ut i.
 
I alla fall så pillade och donade jag med den långt in på natten för att få till någon form av perfektion men det återstår att se imorrn om den blir precis så fin och smarrig som jag tänkt den i mitt huvud då jag ska sätta ihop den på morgonen. Jag ska alltså upp fyra på morgonen för att den ska vara så saftig och fräsch som möjligt inför leverans. Jag tar detta sjukt seriöst om ni inte märkt det by now.
Vanligtvis förbereder jag tårta ett par dagar (och i alla fall en dag) innan den ska ätas, då alla fyllningar ska gotta till sig och sätta sig fint med tårtbottnarna men i detta fall, då det inte är en "riktig" tårta egentligen kändes det som att den blir godast desto färskare den är.
Varför går jag ens in på dessa detaljer? Väldigt oklart om det överhuvudtaget finns något intresse för denna typen av information...
Experimenterade i alla fall ihop flera olika recept till ett för att plocka ut det bästa ur varje. Är galet nöjd med "bottnarna" som blev något otroligt saftiga. Och fyllningarna blev ren perfektion (om man nu får lov att säga så om sina egna grejer?)
So far so good alltså. Min syster har till och med beställt ett eget exemplar till helgen. Man vet det är ett bra betyg när det kommer från en gottegris som henne!
Men nog om det for now. Jag återkommer med bild på denna kreation imorgon.
 
Vi hoppar istället över på min "första officiella" tårtbeställning. En sån som är på riktigt liksom, när någon är impad och liksom villig att betala för kalaset.
I fredags hade jag bakat en tårta till en annan kollega och god vän som hade en liten avslutning på jobb då hon snart tyvärr ska sluta. Sorgligt att behöva baka till en sådan tillställning men glad att jag fick förtroendet i alla fall.
 
Tårtan från i fredags hade också en klar plan från början, jag såg den liksom i huvudet exakt så som jag ville ha den.
Men, som vanligt när min bokstavskombination till hjärna börjar spinna utvecklades det nya idéer i det oändliga och slutade till slut på ett helt annat sätt än jag tänkt mig från början.
Stötte även på lite bumps on the road som jag missbedömt och inte räknat med men på det stora hela blev slutresultatet ändå helt ok (i mina ögon "bara" helt ok för jag är för mycket av perfektionist när jag pillar med grejer).
Ska jag tro mina kollegor så blev den dock jättefin och jättegod. Fem toast av fem.
Jag kunde tyvärr inte bedöma smaken själv då jag är sockerfri sedan 51 dagar tillbaka men det var ju knappast första gången jag arbetade med denna typen av tårta så jag litade faktiskt på mig själv här rent smakmässigt.
 
Som ren parentes här måste jag även nämna att det är en sjukt speciell känsla att stå i gudomliga kak- och bakdofter och inte kunna njuta av bakverken själv. Men jag är en envis prick. 96 dagar sockerfritt har jag satt och det ska jag ta mig tusan hålla också.
I mitt huvud tänker jag att jag, när jag är klar ska baka en god tårta till mig själv som klapp på axeln och ett gammalt hederligt "good job buddy".
Men sist jag var sockerfri i ynka fyra veckor växte det verkligen i munnen på mig när jag smakade socker igen. Kroppen och smaklökarna vänjer sig fort vid andra bullar (Gud så fyndig jag var nu kände jag...)
Det återstår alltså att se om jag får ner en traditionell hembakad tårta eller om jag bakar en nyttigare RAW-variant som jag ändå är helt såld på.
Min syster fyller år exakt på dagen (vad är oddsen?) jag går av min diet så baka kommer jag oavsett och med största sannolikhet kommer vi att fira en massa denna kalashelg. Ser jag fram emot, 45 days to go!
 
Ok, meningen med detta inlägg var lite status på baket och bild från i fredags men det eskalerade fort märkte jag, Sorry. Nedan följer bilder på mitt verk. (Ursäkta den dåliga iPhone-kvaliteten).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Grund: Limebottnar (penslade med lite färskpressad jordgubbsaft) och en marängbotten spacklad med vit choklad (har blivit en favorit hos mig då det bryter av så himla gott i tårtan med sin söta krispighet!)
Fyllningar: Ett lager hallonmousse, ett lager blåbärsmousse och ett lager citronkräm (den perfekta kombon om ni frågar mig. Sött möter syrligt- perf).
Yta: Spacklad med grädde, i lite rosa ombre (som dessvärre inte syns på de kassa bilderna) och sen hällde jag vit chokladganache över som jag färgat rosa (väldigt nöjd med hur blank den blev).
Dekor: "Iskristaller" som jag sprängt in lite rosa mönster i och chokladflarn med jordgubbsströssel.
 
Låter nog space:igare än vad det var. Eller inte. Vad vet jag? Que disfrutes!
 
 
 
Cake king has left the building ☮
 

Kommentera

Publiceras ej