Yes, det är vad jag döpte nedan tårta till. Denna tårta var så sjukt spontan men så kul att göra. Jag hade egentligen bara en tårta att göra denna helgen (som kommer upp i nästa inlägg) men så dök det upp en grillning och eftersom livet inte är fulländat om jag inte får baka minst en gång om dagen så kastade jag snabbt ut frågan om inte en tårta behövdes som efterrätt. Träning för mig, njutning för gästerna. Win/win helt klart.
 
Iallafall. Jag ligger inne med ett skissblock bredvid min säng som jag kladdar ner idéer i varje kväll innan läggdags (vilket för övrigt resulterar i oerhört många sömnlösa men väldigt kreativa nätter).
Så när jag skulle börja göra denna tårtan tänkte jag använda några av bottnarna jag hade gjort till min systers födelsedagstårta och så började jag samtidigt bläddra i detta skissblock. Där hittade jag min skiss på en beställning av tårta som jag ska göra till en 5-årings kalas i augusti.
Temat på den tårtan är just nu choklad och cookies extra allt, för vilken 5-åring gillar inte choklad och cookies?
Och då började mitt lilla huvud spinna vidare på denna idé och helt plötsligt stod jag och experimenterade med cookiesbotten, en cookies n' cream fyllning som skulle få ackompanera mina browniebottnar, samtidigt som det svängdes ihop maräng och doppades strutar i både choklad och strössel. Jag gick verkligen all in här. En hög och lekfull tårta helt enkelt. 
 
Jag blev verkligen supernöjd. Den blev SÅ cool. Coolare än jag tänkt mig från början.
Jag har märkt att jag inte riktigt tror och litar på mig själv så mycket som jag borde. För även om jag visste den skulle bli fin så slog den mina egna förväntningar med råge. Så från mig till mig- en klapp på axeln.
 
Vad består en cookies n'cream choco inferno av då (vet jag att ingen undrar men jag skriver det ändå)?
  • Browniebottnarna är i princip ett amerikanskt recept på brownies som jag bakade i rundlar.
  • Cookiesbotten är ett liknande recept, fast ljust och luftigare som jag även rörde ner grovkrossade oreokex i.
  • Fyllningen började som en whipped cream cheese, men i och med jag ville bygga på höjden och behövde stabilitet (vilket jag i panik märkte att jag inte fick i en whipped cream cheese) så vispade jag även upp smör som jag sedan vispade samman med min whipped cream cheese och så mixade jag ännu mer oreos till smulor som även de fick åka ner i frostingen- en dröm!
  • Chokladganache på toppen- frågor på det?
  • Schweizisk maräng fick klättra ner för tårtan för att jag helt enkelt älskar denna lena maräng och tycker det är coolt med ett vitt berg som smakar likt något som trillat ner från himlen.
 
Sedan lekte jag verkligen loss med resten av toppingen och dekoren. Doppade glasstrutar i choklad och strössel. Tog fram resterna av mina mini-cupcakes ur frysen som delades i slarviga, kladdiga bitar och åkte på, oreokex, lite smarties, ätbart glitter i lila och ännu mera strössel så var vi hemma i alla kakmonsters fantasiland. Typ.
Som ni kanske redan sett så är tårtan också "naken". Det var inte riktigt tanken från början. Jag har skissat på en "naked cake" i mitt block till en annan tårta men när jag höll på att bygga ihop denna och såg hur häftigt det var med en ljus cookiebotten mellan två browniebottnar så kändes det så himla synd att täcka detta med frosting. Så jag valde att grovspackla den bara så den fick den där rustika looken. Japp. En Naked cookies n' cream choco inferno senare alltså...
 
 
 
Hur perfekt är den inte när den stannar sådär?
Fröjd för mina ögon.
 
 
And now we know why it's naked.
Ser det inte yum ut när man ser de krispiga kexen däremellan?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
No matter the question- cake is always the answer ☮
 
 

Kommentera

Publiceras ej