Förra lördagen hade jag en beställning på två tårtor till ett dop. Eller rättare sagt, jag hade en beställning till 25 personer med fria händer och valde själv från början att göra två tårtor.
Jag hade förberett under veckan med åtta bottnar i olika rosa nyanser till dessa två tårtor, bottnar som grundade sig i ett amerikanskt recept (tyngre och maffigare med andra ord).
Helt fantastiskt saftiga och goda MEN eftersom jag skulle ha olika bärmousser som fyllning och dessutom fyra bottnar i vardera tårta blev detta alldeles för tungt och halvvägs igenom mitt projekt valde jag att inte chansa och riskera en tårtkollaps utan tog det säkra före det osäkra.
Jag började alltså om helt från början dagen innan och körde med lättare "tre-lika-delar" bottnar istället. Pust.
Det var lite jobbigt och stressigt eftersom jag inte kunde baka en hel botten (och sedan dela den i fyra som vanligt) med tanke på att den också skulle gå i olika nyanser av rosa.
Jag fick alltså veva ihop och baka smeten i fyra omgångar och det är mycket möjligt att jag någonstans på vägen fick ett litet nevöst sammanbrott.
Som tur är hade jag min absoluta favoritmänniska vid min sida under processen (älskar dig mango!) och hon hjälpte mig med en hel del vispning medan jag höll femton andra projekt igång samtidigt.
Tack gode Gud för familj alltså. Utöver visphjälp så bidrog min mamma även med väldigt många skratt, som alltid och helt plötsligt var sammanbrotten ett minne blott!
I alla fall, vi stod och vispade smet, mousser och marängsmörkräm till två på natten för att tidigt nästa morgon kliva upp och börja montera och dekorera.
Det blev alltså till slut en hel stor tårta istället, fylld med blåbärsmousse, jordgubb/rabarbermousse och en fräsch limemousse. Utanpå spacklades den med marängsmörkräm och så dekorerade jag med rosa popcorn, macarons, vit choklad och färska hallon och blåbär.
Allt var givetvis hemmagjort (utom det uppenbara, jag har inte lärt mig att göra bär än) så ni kan tro att jag var trött när tårtan väl var överlämnad vid 14-tiden.
 
Kände mig också stressad för jag skulle hinna ta en nap, ta tåget hem, duscha, göra vid mig, tillbaka till stan och befinna mig i Köpenhamn 18:00. Hör ni ens hur omöjligt detta lät?
Det tyckte inte jag när jag planerade så jag la mig lugnt och tog en nap och vaknade strax innan 17:00.
Då hade jag alltså en timme på mig att göra allt det där nödvändiga innan jag skulle bli hämtad i Köpenhamn.
Om ni tror att det slutade där har ni fel. Efter att ha bokat om springer jag till nästa tåg när jag är klar, bara för att upptäcka att jag har kollat fel och det inte alls går något tåg. Så smidig tjej ändå.
Med bord ombokat till 22:00 och inget tåg som var framme förrän strax innan 23:00 löste vi det hela med personlig eskort från Helsingör. Såklart. Tack gode Gud för båtarna som aldrig sviker. Jag lyckades åtminstone ta mig över sundet helt på egen hand.
Efter alla dessa pådrag eskalerade dinner and drinks ganska snabbt till en sjujäkla pubrunda och jag satte fötterna på svensk mark igen någonstans strax innan 08:00 på söndagen.
Jag började lyssna på danska hits och missade såklart mitt tåg hem. Suck. Jag var alltså inte hemma förrän 10:00, sov 6 timmar och tog sedan ett snabbt och spontant beslut att ta mig tillbaka till Köpenhamn för lite bakishäng och sushi.
Vilket resulterade i att jag även missade mitt sista tåg hem senare på söndagskvällen också.
 
Med denna flummiga text tror jag att jag precis försökte få fram: vad är det med mig och tåg egentligen?! Eller transportmedel överhuvudtaget? Vi har ju även de tjusiga episoderna då jag satt mig i fel bil, fel buss, nästan missat mina flyg ett x antal gånger och nu när vi är inne på ämnet: jag har klivit in i fel lägenhet påväg till min egen också en gång. Vill någon bli min personliga assistent?
 
Nåväl. Det var min trevliga helg i grova drag alla fall. I måndags var jag så galet trött att jag somnade redan 18:00 och sov ända fram tills jag skulle kliva upp och jobba på tisdag. Mycket välbehövt.
 
Anypoo, antar ni kanske kikade in för att se bilder på min tårta?
Jag hoppas på det i alla fall för här kommer en liten bildbomb (som de rutinerade bloggarna så fint kallar det):
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den sista bilden har Lena (som beställde tårtan) tagit så vi alla kunde få en titt på hur den såg ut inuti. Bra va?
 
 
It takes real planning to organize this kind of chaos ☮
 
 

Kommentera

Publiceras ej