Har ju faktiskt bakat ett bra tag längre än jag bloggat.
Är det förresten bara jag som känner mig extremt töntig varje gång ordet "blogg" lämnar min mun? Hänger något märkligt fjortis-Blondinbella-moln över hela grejen tycker jag.
Inte för att jag har något emot folk som bloggar, skriver man om något intressant är det ju sjukt kul att följa men just ordet får mig att relatera till rosa läppstift och på tok för mycket brunkräm i ansiktet. Typ. Mycket knepigt, men iallafall så dök en av mina första lite "coolare" tårtor upp i FB-minnet idag så för skojs skull tänkte jag lägga upp några av mina favoritexperiment här på bloggen. Och först ut blir Ballongårtan!
 
Ballongtårtan var som sagt en av mina första lite mer avancerade tårtor som jag gjorde till min systerson när han fyllde två år förra året. Han var helt galen i ballonger då och jag minns att jag ville göra något riktigt coolt och att det var viktigt att allt på tårtan skulle gå att äta. Annars känns det lite som att fuska tycker jag.
Så jag googlade efter inspiration men kunde inte riktigt hitta något jag fastnade för, däremot hittade jag en massa tips på hur man tillverkar egna ätbara massor som du kan skulptera till i princip vad du vill, detta hjälpte mig iallafall en bra bit påvägen för jag lyckades på så sätt skapa en tårta med ballonger mittpå.
Jag måste säga att även om den inte blev helt picture perfect så blev jag ändå galet nöjd just för att jag hade lyckats göra något estetiskt annorlunda.
 
Om någon undrar så gjorde jag ballongerna på en massa av rice krispies och smält marshmallows. Rice krispies var typ det ända som var lätt nog att ställa på en tårta utan att det tyngde ner och föll ihop och marshmallows fungerade som ett lim. Detta spektakel täcktes med blå sockerpasta. Två sugrör på detta så satt de fint i tårtan. Färgerna på både insida och utsida blev så himla fina också, tycker ni inte?
 
 Ballongtårtan.
 
Innan den täcktes...
 
Färdig!
 
 
Inuti spektaklet...
 
 
Practice makes perfect, no? ☮  
 
 

Kommentera

Publiceras ej